directie@destartbaansoesterberg.nl 0346 - 353 058 Route

Passend Onderwijs

Kansrijk onderwijs

Onze school richt zich op de cognitieve, sociale en brede ontwikkeling van de leerlingen. Daartoe bieden we een passend aanbod aan dat dekkend is voor de kerndoelen en de referentieniveaus taal en rekenen. Ons aanbod is evenwichtig verdeeld over de leerjaren, sluit aan bij de kenmerken van onze leerlingen en bereidt hen voor op het vervolgonderwijs. Onze school biedt een onderwijswijsaanbod aan dat past bij de wettelijke voorschriften.

De belangrijkste kenmerken van onze school zijn:

– de teamleden verzorgen krachtig thematiserend kleuteronderwijs

– de teamleden kennen de ondersteuningsbehoeften van alle kinderen in hun groep

– de teamleden stemmen het aanbod goed af op de verschillen tussen de kinderen

– de teamleden betrekken de kinderen actief bij de les

We werken volop samen binnen ons team en met ketenpartners om te zorgen dat alle kinderen volop in ontwikkeling blijven. Voorbeelden hiervan zijn;

  • onze onderwijsassistenten die zorgen voor extra ondersteuning en extra handen in de klassen
  • werken in dynamische instructiegroepen
  • samenwerking met een vaste remedial teacher die ingezet kan worden voor onderzoek en specialistische extra ondersteuning
  • De groeigroep (uitdagend aanbod intern) en de Verrekijker (uitdagend aanbod in samenwerking met de andere scholen in Soesterberg)
  • samenwerking met de logopediste (is twee ochtenden per week aanwezig)
  • samenwerking met kinderenoefentherapie (is één ochtend per week aanwezig)

Basisondersteuning  

We gaan uit van verschillen tussen kinderen en sluiten zo goed mogelijk aan bij hun verschillende onderwijsbehoeften. Hieronder beschrijven we kort hoe we werken in het kader van preventief en planmatig handelen en het didactisch en pedagogisch handelen.
Klik hier voor de link naar het ondersteuningsplan van ons Samenwerkingsverband (Po de Eem).
Hieronder de uitwerking van de basisondersteuning op de Startbaan.

Preventief handelen
Preventie is problemen voorkomen, beginnende problemen in goede banen leiden en voorkomen dat problemen terugkomen. Om goed preventief te kunnen handelen verzorgen we kwalitatief goed onderwijs. We volgen de brede ontwikkeling van onze leerlingen nauwgezet. Mijn KleuterGroep is het observatie- en registratiesysteem wat we gebruiken bij de kleuters. Leerling in Beeld is het observatie- en registratiesysteem voor de leerlingen van groep 3 tot en met 8. Met beide systemen wordt zowel de sociaal-emotionele als de cognitieve ontwikkeling gemonitord.

Planmatig handelen
Cyclisch werken en denken vinden we belangrijk. Het draagt bij aan leren en groeien zodat we niet steeds opnieuw hoeven te beginnen maar kunnen voortbouwen op alles wat er al is. We kunnen blijven leren van ervaringen en kunnen aanpassen aan nieuwe omstandigheden. In de jaarplanning en in de toetskalender wordt jaarlijks een overzicht gemaakt van alle afspraken volgens de methodiek van handelings- en opbrengstgericht werken. Een voorbeeld is op te vragen bij school. De procedures m.b.t. handelings- en opbrengstgericht werken zijn vastgelegd in onze kwaliteitskaarten: kwaliteitskaart (O)HGW, kwaliteitskaart eigen leerlijn/OPP, kwaliteitskaart ondersteuningsniveaus,

Deze worden jaarlijks geëvalueerd en indien nodig bijgesteld.

Didactisch handelen
Overleg over het didactisch handelen van onze leerkrachten vindt plaats in het wekelijkse bouwoverleg. Het doel daarbij is om het onderwijs zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen zodat de leerlingen zich in een ononderbroken lijn kunnen ontwikkelen. Twee keer per jaar is er een vergadering waarin het team de opbrengsten van de school als geheel, de groep en de leerling analyseert, onderzoekt en verbeteringsplannen maakt.

Om afspraken te borgen maken we kwaliteitskaarten waarin we ons didactisch handelen beschrijven. Er zijn kaarten ontwikkeld voor effectieve directe instructie (EDI), speelwerklessen, rekenen, lezen, taal, spelling, schrijven en Blink Wereld (=in ontwikkeling), kwaliteitskaart schoolnormen en opbrengsten. De kwaliteitskaarten worden jaarlijks geëvalueerd en indien nodig bijgesteld.

Pedagogisch handelen
Overleg over het pedagogisch handelen van onze leerkrachten vindt plaats in het maandelijkse teamoverleg en op studiedagen. De leerkrachten geven wekelijks lessen over sociaal emotioneel leren met de methode Kwink, gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep. Twee keer per jaar is er een vergadering waarin de uitkomsten uit LIB sociaal emotioneel functioneren geanalyseerd en besproken worden. Verbeterplannen worden gemaakt in een groepsnotitie in ParnasSys.

Afspraken over de schoolregels zijn vastgelegd in het document ‘basisafspraken Startbaan’, in de kwaliteitskaart SEL en ons anti-pestprotocol. Daarnaast hebben we de kwaliteitskaart omgaan met ongewenst gedrag (ondersteuningsniveay 3) en de kwaliteitskaart grensoverschrijdend gedrag (ondersteuningsniveau 4).

In ons schoolondersteuningsprofiel (SOP) kunt u meer lezen over de basis- en de extra ondersteuning die we kunnen bieden.

Zoektocht naar de passende aanpak

Op moment dat we nog niet de juiste aanpak hebben kunnen vinden om een leerling in ontwikkeling te houden, dan kunnen we een groot overleg plannen, waarbij verschillende ketenpartners meedenken over het opstellen van een plan.

Aanwezig bij een groot overleg

  • ouder(s) / verzorgers
  • leerkracht
  • kwaliteitscoördinator
  • onderwijsondersteuner van SWV de Eem
  • medewerker van het jeugdteam
  • eventueel andere reeds bij het kind of het gezin betrokkenen

Voorafgaand aan een groot overleg plannen we ook een kindgesprek, waarbij het kind zelf mag aangeven wat hij/ zij nodig heeft en fijn zou vinden. De input van het kind nemen we mee bij het opstellen van een plan.

Doel van een groot overleg

  • korte lijnen en snel overleg van direct betrokkenen, met goede monitoring;
  • het ontwerpen en realiseren van een aanpak die past bij wat er nodig is, zowel binnen het onderwijs als  in de thuissituatie.

Meer informatie

Meer informatie over het ondersteuningsaanbod van de Startbaan kunt u lezen in het SOP (school ondersteuningsprofiel).