Rekenen in groep 5
In groep 5 breiden kinderen hun rekenvaardigheden uit groep 4 verder uit. Hieronder een globaal overzicht van de rekendoelen in groep 5:
- Optellen en aftrekken tot duizend
- Cijferen (plus en minsommen)
- Vermenigvuldigen en delen
- Klokkijken op de analoge en de digitale klok
- Meetkunde: oppervlakte, omtrek
- Geldsommen met bedragen achter de komma
- Kalender: dagen, maanden en jaren
Spelling
- In groep 5 worden er veel spellingregels uit groep 4 herhaald en uitgebreid. Nieuw in groep 6 zijn onder andere de regels bij het gebruik maken van een apostrof, het schrijven van een ‘C’ en die als een ‘S’ of een ‘K’ uitspreekt en verkleinwoordjes die eindigen op -kje (ng/nk wisseling).
- Een belangrijk onderdeel voor groep 6 is het vervoegen van werkwoorden in de tegenwoordige tijd en in de verledentijd.
Taal
- Met taal leren de leerlingen nieuwe woorden te gebruiken en toe te passen in bijpassende opdrachten.
- Naast redekundig ontleden, leren we dit jaar ook taalkundig ontleden, of terwijl woord benoemen. Hier vallen onder andere de lidwoorden, het zelfstandig naamwoord en het werkwoord onder.
- Ze leren verschillende teksten te lezen en te herkennen. Ze kunnen uit de teksten de juiste informatie en hiervan een samenvatting maken. Ook leren de leerlingen door middel van stel opdrachten zelf verschillende verhalen te schrijven.
- Leerlingen leren met elkaar verschillende gesprekken te voeren, hun mening te delen en deze te beargumenteren.
Technisch lezen
Om de leesvaardigheid verder te ontwikkelen, wordt er gebruik gemaakt van de leesmethode Estafette. Ongeveer halverwege het schooljaar heeft groep 6 AVI-niveau M6 en aan het eind van groep 6 AVI-niveau E6. De leesvaardigheid wordt verbeterd door veel leeskilometers te maken. De kinderen worden ingedeeld in de leesgroep die past bij hun eigen leesniveau. Ook is het belangrijk dat de kinderen ook thuis veel lezen.
Begrijpend lezen
Om de tekst te begrijpen en het zien van verbanden tussen woorden en zinnen. Om dit te ontwikkelen, leren we de kinderen leesstrategieën. Hiervoor maken we gebruik van Nieuwsbegrip. Hierbij wordt er wekelijks een tekst gelezen over een actueel onderwerp met daarbij aansluitende opdrachten.
Kwink
In alle groepen werken we met de online methode KWINK, met KWINK komen op een speelse manier o.a. de volgende onderwerpen aan bod:
- Voorkomt verstorend gedrag en pesten
- Kent een groepsbrede, preventieve aanpak
- Zorgt voor een sociaal veilige groep
- Verhoogt de leeropbrengsten
- Werkt met vijf bewezen gedragscompetenties
- Biedt iedere les unieke filmpjes
- Voldoet aan de Wet Sociale Veiligheid