Meester Ruud staat iedere dag weer vol humor klaar om met de groep aan de slag te gaan. Er wordt steeds meer zelfstandigheid gevraagd van de kinderen. Zelf plannen, zelf keuzes maken, maar er is ook nog volop instructie. Op die manier blijft iedereen ook in de bovenbouw volop in ontwikkeling.
Hieronder een globaal overzicht van de doelen in groep 7-8:
Technisch en begrijpend lezen
Wij werken met Blink lezen. In de niveaugroep 7 zijn we nog wel met het vloeiend en vlot lezen van woorden bezig, maar is er ook meer aandacht voor leesbeleving en motivatie. Ook in groep 8 wordt dit uitgebouwd. Er is meer aandacht voor stil lezen, maar ook het maken van een boekverslag, een boekbespreking of een recensie naar aanleiding van een gelezen boek.
We lezen boeken uit de schoolbibliotheekboeken, boeken passend bij het Blink thema en natuurlijk ook een heleboel informatieve teksten. Door te praten over de teksten en hardop te redeneren leren we om de tekststructuren steeds beter doorzien.
Blink Wereld
Ieder jaar zijn er vijf verschillende thema’s. We leren in alle thema’s over de wereld, maar mogen ook zelf onderzoeken en ontdekken. Aan het einde van het thema hebben we veel nieuwe dingen geleerd en maken we een eindproduct. Binnen een thema komen wereldoriëntatie, woordenschat, tekstbegrip, creatief schrijven, muziek en beeldende vorming allemaal aan bod.
Spelling
In groep 7 worden er nog enkele nieuwe woordcategorieën aangeleerd, zoals leenwoorden, maar we besteden vooral aandacht aan werkwoordspelling. Na groep 7 zijn alle spellingregels aangeboden en in groep 8 worden de regels herhaald. Wel worden de woorden langer. Ook werkwoordspelling blijft belangrijk en zal regelmatig aan bod komen.
Taal
We werken met de methode Taaljacht aan veel verschillende taaldoelen. In groep 7-8 wordt vooral gewerkt aan het aanscherpen van onze taalvaardigheden binnen de domeinen:
- Mondelinge taalvaardigheid: gesprekken, luisteren en spreken;
- Lezen: zakelijke teksten en fictie teksten;
- Schrijven;
- Woordenschat en taalverzorging.
Rekenen
In groep 7 en 8 komen de lessen vrij vaak overeen. In groep 8 is er sprake van herhaling en inslijping van nieuw geleerde stof in groep 7. In groep 7 wordt er vrij veel nieuwe stof aangeboden. We rekenen via de digitale methode op Snappet, maar ook het op papier uitrekenen blijft erg belangrijk.
- Optellen en aftrekken
De getallen waarmee kinderen rekenen worden groter. De kinderen leren optellen en aftrekken met getallen tot en met 1.000.000. Zij leren de sommen kolomsgewijs en cijferend uitrekenen. Daarnaast leren kinderen een rekenmachine gebruiken.
- Verhoudingen
In groep 7 leren kinderen werken met verhoudingstabellen. Zij krijgen inzicht in het verband tussen breuken en verhoudingen en leren verhoudingen om te zetten in breuken en percentages en omgekeerd.
- Breuken en kommagetallen
In groep 6 hebben kinderen een begin gemaakt met breukensommen. In groep 7 gaan zij hiermee verder. Ze leren breuken optellen, aftrekken, vermenigvuldigen van breuken met hele getallen (¾ X 20), een veelvoud berekenen (20 X ¾) en delen door breuken met behulp van een verhoudingstabel (hoeveel glazen van 1/6 liter uit een fles van 1 liter?). Daarnaast leren zij breuken omzetten in kommagetallen en andersom.
- Procenten
Kinderen krijgen inzicht in de relatie tussen procenten, breuken en kommagetallen. Bijvoorbeeld: ¼ = 25% = 0,25. Zij leren procentensommen uitrekenen in een specifieke context, zoals: winst, korting, rente of helling. Zij leren percentages om te zetten in breuken en andersom. Ze krijgen verschillende rekenstrategieën aangeboden, waaronder in ieder geval de 1% regel: 1% = 1/100.
- Meetkunde
Leerlingen leren het complete metrieke stelsel van lengte (millimeter, centimeter, decimeter, meter, kilometer), inhoud (milliliter, centiliter, deciliter, liter) en gewicht (milligram, gram, kilogram) kennen. Zij kunnen maten omrekenen: 20 decimeter = 2 meter en 10 kilo = 10.000 gram. Daarnaast leren zij oppervlakte (cm2 en m2) en omtrek uitrekenen en het lezen van een plattegrond.
Kwink
In alle groepen werken we met de online methode KWINK, met KWINK komen op een speelse manier o.a. de volgende onderwerpen aan bod:
- Voorkomt verstorend gedrag en pesten
- Kent een groepsbrede, preventieve aanpak
- Zorgt voor een sociaal veilige groep
- Verhoogt de leeropbrengsten
- Werkt met vijf bewezen gedragscompetenties
- Biedt iedere les unieke filmpjes
- Voldoet aan de Wet Sociale Veiligheid
- Is leuk!
STEVig
Ook is er op woensdag STEVig. Vakdocenten komen vanuit hun eigen levensbeschouwelijke identiteit vertellen over een thema. “Ze komen dingen vertellen en met ons kletsen. Je hoeft het niet te geloven, maar je mag er wel nieuwsgierige vragen over stellen!”.
Handige feitjes
- Meester Ruud is één keer in de twee weken een dag vrij, dan staat juf Leni voor de klas
- Op vrijdag hebben we gym (we nemen onze gymtas mee en fietsen met de meester naar de Banninghal)
- Op woensdag, donderdag en vrijdag eten we in de eerste pauze groente en fruit
- We gaan ’s ochtends zelfstandig naar binnen
- Iedere week stuurt de juf of de meester een weekmail met belangrijke informatie uit de klas
- Ieder jaar gaan we met groep 7-8 op kamp naar Giethoorn
- Groep 8 sluit het schooljaar af met een spetterende musical