Wij werken met Blink lezen. In groep 4 blijven kinderen hun technische leesvaardigheid (verklanken van woorden en zinnen) verder ontwikkelen. Gemiddeld genomen hebben kinderen halverwege groep 4 AVI-niveau M4 en aan het einde van groep 4 AVI-niveau E4. De woorden en zinnen worden langer en daarnaast gaat de leessnelheid omhoog omdat het lezen steeds meer geautomatiseerd gaat.
We lezen veel verschillende boeken, maar ook teksten over de wereld die passen bij het thema.
Taal
We werken met de methode Taaljacht. De kinderen werken aan veel verschillende doelen onderverdeeld in de onderstaande domeinen:
Alle taaldomeinen komen ook terug in de thema’s van Blink We oefenen dan bijvoorbeeld met het schrijven van een brief (domein: creatief schrijven) aan de burgmeester.
In groep 4 leren kinderen naast klankzuivere woorden ook niet-klankzuivere woorden spellen. Klankzuivere woorden zijn woorden die je net zo schrijft als je ze uitspreekt, zoals: ‘maan’, ‘vis’ en ‘pop’.
Voor woorden die niet klankzuiver zijn gelden meer complexe spellingregels. Zo leren kinderen in groep 4 dat je schip, school en schat altijd met -sch- schrijft in plaats van met -sg-. En in plaats van bir (zo spreek je het woord uit) schrijf je beer.
In groep 4 gaan de kinderen voor het eerste werken met Snappet. Naast het werken met Snappet wordt er ook veel gewerkt met de spellen van Met Sprongen vooruit en andere rekenmaterialen.
In groep 4 leren de kinderen hoofdletters schrijven.
Ieder jaar zijn er vijf verschillende thema’s. We leren in alle thema’s over de wereld, maar mogen ook zelf onderzoeken en ontdekken. Aan het einde van het thema hebben we veel nieuwe dingen geleerd en maken we een eindproduct.
In alle groepen werken we met de online methode KWINK, met KWINK komen op een speelse manier o.a. de volgende onderwerpen aan bod:
Ook is er op woensdag STEVig. Vakdocenten komen vanuit hun eigen levensbeschouwelijke identiteit vertellen over een thema. “Ze komen dingen vertellen en met ons kletsen. Je hoeft het niet te geloven, maar je mag er wel nieuwsgierige vragen over stellen!”.
Handige feitjes: