Wij werken met STEVig: “STEVig, leer wat jouw plek in de wereld kan zijn” STEVig is hét STEV-onderwijsprogramma voor Identiteit en Groei voor wereldburgers in de dop.
Dit schooljaar hebben we een nieuwe vakdocent, meester Jari. Hij is Boeddhistisch en hij neemt de kinderen vanuit zijn levensbeschouwing mee in het thema van STEV-ig. De kinderen zijn erg nieuwsgierig en stellen veel goede vragen. Ook zet Jari ze behoorlijk aan het denken.
Het nieuwe thema van de STEV-ig lessen
Aan het begin van het schooljaar is het altijd weer spannend hoe een groep zich vormt. Het ene kind heeft genoten van de vrijheid en het alleen kunnen zijn, het andere kind miste na een week de klasgenootjes al, en het dagritme van de school. Nu komen de kinderen weer samen, in hun vertrouwde of in een nieuwe groep. Elk kind en elke leerkracht is gebaat bij een fijn en veilig klassenklimaat. In de lessen van STEVig willen we dat proces ondersteunen met het thema Samen.
Elkaar zien en horen
Bij het thema Samen onderzoekt de groep wat het belang ervan is om naar elkaar te luisteren, aandacht te hebben voor elkaar en rekening te houden met elkaar. Hoe doe je dat, écht horen wat iemand nodig heeft, luisteren naar elkaar en vragen durven stellen?
Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde
Als kinderen met elkaar samenwerken is het nodig dat ze de ander echt zien en zich verwonderen over elkaars verschillen, dat ze elkaar accepteren en belangstelling hebben voor hun klasgenootjes. Bij de lessen van STEVig stimuleren we de kinderen om de meerwaarde van verschillen te ontdekken. Dat maakt niet alleen het samenwerken in de groep fijner. Zij leren zo ook dat ze zichzelf mogen zijn, en dat anderen dat ook mogen.
De kleine en grote wereld
Een groep is een samenleving in het klein. Elk kind is uniek en heeft een eigen inbreng. In de groep kunnen kinderen op een veilige manier oefenen in samenwerken, samen leven en samen vieren. In de lessen van STEVig besteden we vooral in de midden- en bovenbouw ook aandacht aan het samenleven in Nederland en de wereld. Hoe mensen met verschillende levensbeschouwelijke en culturele achtergronden samen kunnen optrekken. Elke gemeenschap heeft eigen regels en gebruiken. Die regels en gebruiken komen aan bod in de verschillende lessen.
Samen luisteren naar verschillende verhalen
In de lessen van STEVig maken de kinderen kennis met verhalen uit levensbeschouwelijke en culturele tradities waarin het thema Samen op verschillende manieren naar voren komt. Vraag u kind eens naar de verhalen die hij of zij in de lessen gehoord heeft. Zo geeft u het goede voorbeeld. Want op een fijne manier samenzijn begint met interesse in elkaars verhaal.
Dit thema komt niet alleen terug in de STEV-ig lessen, maar op nog veel meer momenten tijdens de schooldag. Zoals bijvoorbeeld tijdens de Kwinklessen.