De missie van de school
Krachtig openbaar onderwijs vanuit:
Gelijkwaardigheid
Op de Startbaan is iedereen welkom. Hoeveel we ook van elkaar verschillen. Iedereen heeft recht op gelijke behandeling, een gelijke stem en gelijke kansen. Iedereen is evenveel waard.
Ontmoeting
Op de Startbaan leren we van elkaars verschillen. We zijn nieuwsgierig naar het verhaal van de ander. We dragen zorg voor elkaar en voor onze omgeving. Op school ontmoet je de hele wereld!
Vrijheid
Op de Startbaan kun je jezelf zijn en je eigen stem laten horen. Je leert kritisch denken. Je neemt verantwoordelijkheid en houdt rekening met de vrijheid van de ander. Onze slogan Samen met passie de wereld ontdekken!
De visie van de school
Visie op leren
Op de Startbaan bieden we in groep 1-2 thematiserend onderwijs. Thematiseren is een betekenisvol, dynamisch en interactief proces tussen leerlingen en de leerkracht. Bij thematiserend werken wordt gestart met de kennis van een thema vergroten, waardoor er later betekenisvol spel kan ontstaan wat aansluit bij de belevingswereld. Het is dan ook planmatig en doelgericht en heeft deze manier van werken een integrale benadering van onderwijs als onderliggende gedachte.
In groep 3 t/m 8 houden we in de ochtend focus op de basisvakken en werken we in de middag thematisch. Nieuwe leerdoelen bieden we aan met behulp van het expliciete directe instructiemodel (EDI). EDI biedt voor zowel leerlingen als leraren een voorspelbare, effectieve en gestructureerde aanpak. Leerlingen leren doelgericht werken en reflecteren. We leren leerlingen zelfstandig bewuste keuzes te maken door hen kritisch te leren denken.We leren onze leerlingen vanuit de gedachte van duurzaam wereldburgerschap zichzelf te ontwikkelen tot wereldburgers met oog voor de maatschappij en de wereld om hen heen. Daarbij stimuleren we gelijke kansen op deelname aan de maatschappij voor alle leerlingen. Dit doen we door ons onderwijs aan te bieden vanuit één centraal thema, waarbij leerlingen hun talenten inzetten, keuzes maken, samenwerken, onderzoeken en ontdekken. In een rijke leeromgeving leren leerlingen om de aangeleerde basisvaardigheden toe te passen. Professionals op de Startbaan zijn naast instructeurs ook coaches die leerlingen helpen en uitdagen om het beste uit zichzelf te halen .Dit alles doen wij samen vanuit de gouden driehoek (ouders/ verzorgers , leerlingen en team de Startbaan). Wij werken samen met Stichting Kinderopvang Amersfoort (Ska) aan het ontwikkelen van een Kindcentrum met een doorgaande leerlijn voor de brede ontwikkeling van de leerlingen.
Visie op organiseren
Binnen onze ‘mini-maatschappij’ is iedereen welkom en zijn we verantwoordelijk voor elkaar én voor ons eigen handelen. We gaan uit van de overeenkomsten en de verschillen tussen leerlingen en leraren. We benutten deze overeenkomsten en verschillen door leerlingen van elkaar te laten leren en kennis te laten maken met verschillende achtergronden en culturen. Wij stemmen het onderwijs af op de ontwikkeling (in de brede zin) van de leerlingen. We bieden vergaand passend onderwijs. Dit doen we door aan te sluiten bij wat al goed gaat en vanuit daar aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van een kind en daarbij de ontwikkeling van de leerling nauwlettend te volgen. Om dit te kunnen bereiken wordt er met dynamische instructiegroepen gewerkt binnen een rijke leeromgeving en zijn de leraren samen verantwoordelijk voor de ontwikkeling van alle leerlingen.
Ouders en leraren werken, op basis van de eigen verantwoordelijkheden, samen aan hetonderwijsproces van het kind. Er vindt afstemming plaats over de brede ontwikkeling van het kind We werken proactief samen met de omgeving om met elkaar gelijke kansen te creëren voor alle leerlingen.
Visie op professionaliseren
Op de Startbaan willen we vanuit een professionele cultuur werken aan collectief leren. Teamleden nemen deel aan professionaliseringsactiviteiten en gaan bij elkaar in de klas kijken om te leren van en met elkaar . Daarnaast doen we binnen de school voortdurend onderzoek naar hoe we “research informed” informatie kunnen implementeren in onze dagelijkse praktijk.Met “research informed” bedoelen we dat we in het onderzoeken kijken naar de theorie, gekoppeld aan de praktijk op de Startbaan.
Visie op veranderen
Onze school staat voortdurend in verbinding met de omgeving en de veranderende maatschappij. Dit vraagt van ons dat wij ons continu blijven ontwikkelen. We zoeken steeds naar ontwikkeling die past bij de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Innovaties worden pas doorgevoerd als blijkt dat die van meerwaarde zijn voor de ontwikkeling van de leerlingen van de Startbaan.
Visie op Samen opleiden
STEV ziet samen opleiden als een integraal proces dat draait om samenwerking, praktijkgericht leren, en voortdurende professionalisering. Het doel is om de kwaliteit van zowel het onderwijs als de lerarenopleiding te verhogen, door kennisdeling, co-creatie, en een sterke regionale focus. Door deze aanpak bereidt STEV toekomstige leerkrachten niet alleen goed voor op hun rol, maar draagt het ook bij aan de verbetering en innovatie van het onderwijs zelf.
De Startbaan is DE openbare school in Soesterberg. Vanuit onze openbare identiteit geloven wij in onze school als mini-maatschappij waarin verschillende achtergronden elkaar ontmoeten. Als school maken wij gebruik van deze diversiteit. Vanuit onze school als mini-maatschappij besteden we aandacht aan levensbeschouwelijke vorming en wereldburgerschap. We zien een sterke relatie tussen sociale vaardigheden en wereldburgerschap waarbij we met respect omgaan met de verschillende levensbeschouwelijke identiteiten binnen onze school. We vinden het belangrijk dat leerlingen op een goede wijze met elkaar omgaan en dat ze respect hebben voor de mening en visie van anderen.
Wij werken met STEVig: “STEVig, leer wat jouw plek in de wereld kan zijn” STEVig is hét STEV-onderwijsprogramma voor Identiteit en Groei voor wereldburgers in de dop. Klik hier voor het informatiefilmpje over STEVig. Meer informatie over STEVig kunt u vinden in deze schoolgids onder het kopje “invulling van de onderwijstijd in groep 3 t/m 8”.